Robisz zakupy przez Internet! Musisz wiedzieć na co trzeba uważać!

Pewnie większość z Was kupuje przez Internet różne produkty. Niektórzy robią to regularnie, inni sporadycznie, ale na pewno Wam się to zdarzyło lub jest dopiero przed Wami. Zakupy w sieci są przede wszystkim wygodne i często tańsze. W dodatku nie jesteśmy ograniczeni do kupowania w polskich sklepach. Zakupy przez Internet możemy robić w sklepach niemal na całym świecie. W Internecie czyha dużo niebezpieczeństw, powinniście zatem poznać zasady bezpieczeństwa i być czujnym. Metod kupowania w Internecie jest całe mnóstwo. Istnieją różne sklepy internetowe, można też zamówić produkt korzystając z porównywarek, gdzie możemy zobaczyć zestawienie cen różnych firm i wybrać najlepszą ofertę. Pojawiają się również aplikacje, udostępniają one specjalny kod, na podstawie którego wyszukuje się towar i ukazuje się informacja gdzie najtaniej można kupić dany produkt.



Dokonanie płatności za zakupy

Jest kilka możliwości dokonania płatności za zakupy. Bardzo popularne są portale typu Paypal.pl oraz PayU. Kiedy wybieramy taką metodę płatności, przechodzimy do wyboru banku a następnie na stronę logowania. Płatność możemy dokończyć przez zrobienie przelewu i wygenerowanie odpowiedniego kodu. Wydawać by się mogło, że to bezpieczny sposób, przecież bank przesyłając kod podaje także nr konta oraz kwotę przelewu. Jeśli nr konta był inny niż ten podany przez sklep – wiadomo było, że coś jest nie tak. Okazuje się, że jeśli komputer jest zainfekowany przez wirus – istnieje możliwość przechwytywania potwierdzeń SMS. Rzadziej stosowaną metodą jest płatność kartą. Poza numerem konta należy podać kod CVV – to kod, który znajduje się na odwrocie karty płatniczej. Wówczas to uzupełnieniu danych, przy robieniu zakupów, zostaje pobrana kwota z konta. Możemy również zapłacić przelewem. Jakie może spotkać nas niebezpieczeństwo? Otóż dostajemy dane do przelewu na maila i często zamiast spisać je ręcznie – po prostu kopiujemy. Istnieje wirus, który podczas kopiowania może zmienić nr konta, dlatego warto przepisywać go ręcznie bądź dokładnie sprawdzić.

Po dokonaniu zapłaty zwykle na adres mailowy przychodzi potwierdzenie z informacjami o dokonanej transakcji, najczęściej dostajemy taką wiadomość od razu, jednak zdarza się, że przychodzi ona z opóźnieniem. Jeśli nie otrzymaliśmy potwierdzenia dłużej niż 2 dni, należy skontaktować się ze sklepem, żeby potwierdzić, że zamówienie i płatność dotarła we właściwe miejsce.

Dostarczenie przesyłki

Paczkę możemy zamówić z dostawą w dowolne miejsce. Może nam ją przynieść kurier pod wskazany adres, a także możemy ją odebrać na poczcie czy w kiosku. Jeśli towar dostarcza nam kurier, warto na miejscu sprawdzić czy przesyłka się zgadza i nie jest uszkodzona. Jeśli odkryjemy, że towar nie jest zgodny z tym, który zamawialiśmy, zgodnie z prawem konsumenta w ciągu 14 dni możemy prosić o jego wymianę na prawidłowy. Możemy także dokonać zwrotu produktu, otrzymamy wtedy pieniądze, które zapłaciliśmy. Jeśli nie dostaliśmy paragonu, należy poszukać w przesyłce fakturę – sklep ma obowiązek przesłać dowód zakupu. W przypadku kiedy towar jest uszkodzony – mamy prawo skorzystać z rękojmi i oczekiwać wymiany, a także oddać produkt na gwarancję. Sprzedawca ma obowiązek spełnić nasze wymagania, jeśli towar uszkodzony jest z jego winy.

Co nie podlega zwrotowi?

Są towary, których nie możemy zwrócić. Taką kategorią są rzeczy, które się zużywają, mają określony termin ważności oraz są robione specjalnie dla osoby zamawiającej, np. sukienka szyta na miarę. Nie uda nam się oddać biletów, np. do teatru. Nie oddamy też zapieczętowanych płyt po otwarciu. Lista produktów, których nie możemy zwrócić zawiera często zamawiane w Internecie produkty. Jeśli nie jesteśmy pewni swoich zakupów – lepiej dokładnie ją sprawdzić.

Zasady zachowania ostrożności

Kupując przez Internet możemy uchronić się przed oszustami, a co za tym idzie oszczędzić sobie niepotrzebnych nerwów i problemów. Przedstawiamy Wam kilka możliwości, żeby czuć się bezpieczniej kupując w Internecie.
Pierwsza rada jest oczywista – przed zakupem należy sprawdzić opinie o sprzedającym. Jeśli znajdziecie dużo pozytywnych opinii – to prawdopodobnie nie ma się czym martwić, gdyż wszystko wskazuje na to, że towar jest prawidłowy a sprzedawca uczciwy. Jeśli dana firma ma mało opinii lub nie ma ich wcale – istnieje pewne ryzyko, ale być może jest to nowa marka na rynku. Jeśli znaleźliśmy negatywne opinie – sprawa wydaje się oczywista, a mianowicie u takiego sprzedawcy lepiej nie kupować. Mamy obecnie mnóstwo dostępnych rozwiązań i łatwo znaleźć dobre miejsce, gdzie można dokonać zakupów.

Kolejną radą jest sprawdzenie danych kontaktowych – jeśli nie znajdujemy podstawowych informacji, takich jak numer telefonu, e-mail czy adres, lepiej nie kupować u takiego sprzedającego. Istnieje podejrzenie, że produkt wystawili oszuści. Jeśli znaleźliśmy nr telefonu, warto zadzwonić i dopytać o szczegóły związane z transakcją. Sprawdzaj zwłaszcza mniejsze serwisy.
Powinieneś sprawdzić regulamin – niektórzy poprzez regulamin próbują utrudnić dokonanie zwrotu. Prawo daje Ci oczywiście możliwość zwrotu, ale chyba każdy z nas chce uniknąć nieprzyjemności i komplikacji związanych z wymianą, zwrotem.

Należy sprawdzić czy transmisja danych jest bezpieczna. W przeglądarce przy pasku adresu (http://) musi znajdować się kłódka – wtedy wiadomo, że przesyłanie danych jest bezpieczne i nie są one rozsyłane. Zgodnie z tym, co pisaliśmy wyżej – musisz sprawdzić możliwość zapłaty. Jeśli sklep oczekuje płatności z góry – wówczas powinna być dostępna więcej niż jedna opcja. Gdy jest inaczej – przelanie pieniędzy może być ryzykowne. Poczucie bezpieczeństwa w Internecie może także dać Wam sprawdzenie sprzedawcy. Zakładka „O mnie” często zawiera istotne informacje nie tylko na temat tego, jak długo firma jest na rynku. Zdarza się, że są tam umieszczane informacje dotyczące zasad transakcji. Przypominamy także o sprawie oczywistej, ale niestety często się o niej zapomina – mianowicie po skorzystaniu z danego serwisu koniecznie wyloguj się. Zwiększasz tym szanse, że Twoje dane nie wpadną w niepowołane ręce. Kilka wierszy wyżej pisaliśmy o czytaniu opinii – pomóż innym użytkownikom i po dokonaniu zakupów wystaw opinię, będzie to ważna wskazówka dla kupujących. Ostatnią radą jest to, że warto zachować korespondencje ze sprzedawcą dopóki nie będziemy mieć pewności, że towar nam odpowiada.

Kupowanie w Internecie to szybki i prosty sposób na zrobienie zakupów. Należy przy tym uważać na niebezpieczeństwa, z którymi być może przyjdzie nam się zmierzyć jeśli nie będziemy ostrożni. Stosując kilka prostych zasad możemy uniknąć wielu komplikacji. Warto sprawdzać sprzedawców i uważać podczas płatności. Pamiętajcie, że zawsze należy zachować ostrożność oraz zasadę ograniczonego zaufania.

https://www.wsieciprawdy.pl/bezpieczne-zakupy-przez-internet-pnewsfin-26.html
http://www.coreblog.pl/poznaj-10-zasad-zakupow-online-i-zwieksz-swoje-bezpieczenstwo/