8 czynników decydujących o prawidłowej organizacji stanowiska pracy

Prawidłowa organizacja stanowiska pracy jest podstawą w funkcjonowaniu poważnych firm. Pracownik posiadający odpowiednio urządzenie stanowisko jest w stanie dać więcej firmie, dlatego pracodawcy przykuwają, co raz większą wagę do komfortu pracy. W poniższym artykule przyjrzymy bliżej prawidłowej organizacji ergonomii pracy.



Miej wszystko pod ręką

Pierwszym i zarazem ważnym czynnikiem jest posiadanie wszystkiego w zasięgu ręki. Pracownik, który co rusz musi wstawać kolejno po długopis, nożyczki, wydruk, ksero czy telefon będzie słabym ogniwem. Zbyt częste zmiany pozycji powodują brak koncentracji i słabe rezultaty pracy.

Przestrzeń

Podczas wykonywania obowiązków pracownik powinien mieć swobodę ruchu oraz przestrzeń. Usadowienie pracowników w zbyt małej przestrzeni skutkuje brakiem swobody. Człowiek jest istotą stadną, lecz siedzenie przez 8 godzin w ścisku niczego dobrego nie przyniesie.

Odpowiednie meble

Wygodne krzesło, odpowiednia wysokość biurka, monitor oddalony o sugerowaną odległość to podstawa ergonomicznego stanowiska pracy. Wyobrażasz sobie siedzieć w zgarbionej pozycji, na niewygodnym krześle ze zbyt daleko oddalonym monitorem na za niskim biurku?

Oświetlenie stanowiska pracy

Należy zadbać, aby witamina D3 wpływała do organizmu pracowników. Słońce poprawia humor i wzmaga koncentrację. Chodzi tu przede wszystkim o odpowiednią ilość okien i dopływu światła. Oczywistą rzeczą jest zmienna aura – jesienią ciężko znaleźć promyki słoneczne. Zapewniając sztuczne oświetlenie pamiętajmy o ciepłej i jasnej lampce. Posiadając okno po prawej stronie podczas pisania może tworzyć się cień – dla osób praworęcznych, dlatego wygodniej jest mieć okno po lewej stronie.

Świeże powietrze

Zbyt duszne pomieszczenia negatywnie wpływają na ergonomię pracy. Staraj się wietrzyć pomieszczenia, aby powietrze było ciągle świeże.

Rośliny doniczkowe

Rośliny mogą spełniać funkcję oczyszczacza powietrza z substancji toksycznych. Toksyny uwalniane są z wykładzin, mebli, sprzętu elektrycznego i przyjmowane nawet w niewielkich ilościach przez 8 godzin mogą powodować osłabienie, senność, brak koncentracji. Dodatkowo wpływają pozytywnie na względy estetyczne biura.

Porządek

Kolejna z podstaw organizacji stanowiska pracy. Czyste, sterylne pomieszczenie z uporządkowanym sprzętem pozwala skupić się jedynie na zadaniach. Jeżeli posiadasz logicznie prosperujące biuro na utrzymanie porządku wystarczy minuta przed i po pracy.

Zbędne rzeczy

Pozbądź się zbędnych rzeczy, które nic nie dają a jedynie mogą Cię rozkojarzyć. Zadbaj o organizację biurka. Punkt ten łączy się z porządkiem, lecz jest bardziej dokładny. Jeśli posiadasz dokumenty z przed tygodnia zalegające na Twoim biurku – pozbądź się ich! Natężenie zbędnych dokumentów w żaden sposób nie pomoże a może jedynie zaszkodzić! Jeśli chodzi o prywatne pamiątki, np. zdjęcie żony, dzieci, figurka – należy zachować umiar. Istnieje prawdopodobieństwo, że elementy te mają wartość sentymentalną i mogą towarzyszyć rozkojarzeniu.