Siła napędowa biznesu, czyli Excel a Business Intelligence

Arkusze kalkulacyjne programu Excel stały się narzędziem, bez którego większość dzisiejszych firm nie wyobraża sobie funkcjonowania. Dzięki ich wykorzystaniu w prosty i szybki sposób możliwe jest wprowadzanie danych, a także ich przetwarzanie i analiza. Okazuje się, że funkcjonalności Excela nie kończą się na modyfikacji prostych tabel. Program ten oferuje także rozbudowane narzędzia z zakresu Business Intelligence.



Czym jest zatem Business Intelligence (BI)? Najbardziej powszechna definicja mówi o procesie przekształcania danych w informacje, a informacji w wiedzę, którą natomiast wykorzystuje się do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa. W praktyce jednak BI to nic innego jak zestaw narzędzi, które ułatwiają analizę danych w celu podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Systemy Business Intelligence zazwyczaj korzystają z hurtowni danych, czyli rodzaju bazy danych, która gromadzi wszystkie dane z całego przedsiębiorstwa. Na podstawie tych danych możliwe jest tworzenie rozbudowanych raportów, wykresów, a nawet dzielenie zasobów pomiędzy osobami pracującymi na różnych urządzeniach.

Obecnie duża liczba firm korzysta z systemów zaliczanych do grona rozwiązań BI, głównie w zakresie raportowania i wsparcia procesów decyzyjnych. Istnieje wiele możliwości przeprowadzania analiz BI w środowisku Microsoft Excel. Poniżej przedstawiamy wybrane rozwiązania.

Pobieranie  i eksportowanie danych…

Za duży plus Excela należy uznać możliwość importowania danych z innych źródeł. Jako główną zaletę tego rozwiązania uważa się współpracę z programem SQL Server, z którego można pobierać dane, np. w postaci pakietów SSIS, kostek OLAP czy tradycyjnych tabel SQL. Podobnie, z pomocą wbudowanego kreatora SQL Server, da się eksportować dane zawarte w określonych tabelach bazy danych SQL do programu Excel.

… i co dalej?

Co dalej w przypadku, gdy udało się pobrać dane biznesowe z zewnętrznych źródeł? Jak w następnym kroku przystąpić do ich przetwarzania? Tu z pomocą przychodzą standardowe, rozbudowane funkcjonalności Excela pokroju tabeli przestawnej czy wykresu przestawnego. Dzięki tym narzędziom w prosty sposób możliwe jest wykonywanie zróżnicowanych zestawień, które usprawniają proces analizy i – w następnym kroku – ułatwiają podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.

Kolejnym ułatwieniem, dostępnym jednak tylko w programach Excel 2013 i Excel 2016, jest narzędzie Quick Analysis. Jak już sama jego nazwa wskazuje, przyspiesza on proces wykonywania analizy. Co prawda oferuje standardowe funkcjonalności pokroju wykresów, tabel lub formatowania warunkowego, jednak za spore ułatwienie należy uznać zebranie tych narzędzi w jednym miejscu w taki sposób, że są one dostosowane do wcześniej wybranego zakresu danych.

Dla bardziej wymagających użytkowników lub analityków, którzy muszą mierzyć się z ogromnymi zbiorami danych, Excel (od wersji 2013) oferuje zaawansowane rozwiązania do analiz BI. Mowa tu chociażby o takich dodatkach, jak Power Pivot (tworzenie zaawansowanych modeli danych), Power View (analiza, wizualizacja i prezentacja danych z możliwością tworzenia kokpitów menedżerskich) czy Power Map (tworzenie wielowymiarowych wizualizacji na mapie). Najbardziej zaawansowanym produktem Microsoftu jest Power BI, czyli aplikacja (zarówno typu desktop, jak i w chmurze), umożliwiająca m.in. tworzenie interaktywnych wizualizacji oraz modelowanie danych.

Jak widać, Excel, oprócz standardowych opcji tworzenia tabel czy wykresów, oferuje szeroką gamę rozwiązań dla analityków i menedżerów. Możliwość zastosowania odpowiednich narzędzi do eksploracji danych pozwala dokonywać lepszych analiz, a także jest dowodem potwierdzającym tezę, że Excel i narzędzia Business Intelligence to świetne połączenie, do którego należy przyszłość analityki biznesowej.

Tysiące filmów szkoleniowych z Excela

Sprawdź za darmo calculatic.pl gdzie znajdziesz wiele więcej przykładowych zadań!