Kilka słów o Excel BI
Narzędzia BI coraz bardziej zyskują na popularności. Powoli staje się to wymogiem, aby analitycy i specjaliści do spraw raportowania znali i stosowali narzędzia BI. Dla niektórych użytkowników jednak sformułowanie „Excel BI” brzmi jak magia. Co to oznacza, do czego służy i co to jest Excel BI? Ten artykuł wyjaśni kilka spraw związanych z pojęciem BI.
BI jest skrótem od Business Intelligence. W dosłownym tłumaczeniu oznacza to inteligencję biznesową, choć najczęściej tłumaczy się to jako analityka biznesowa i jest to jak najbardziej trafne tłumaczenie. W BI chodzi o cały proces przekształcania danych na zrozumiałą i czytelną informację, która ułatwia podejmowanie decyzji biznesowej. Użycie narzędzi BI pozwala częściowo lub całkowicie wyeliminować udział informatyków w procesie przekształcania danych, szczególnie w jego początkowych fazach. Dzięki temu analityk dużo szybciej i sprawniej potrafi stworzyć interaktywny raport lub analizę. Podsumowując w kilku prostych słowach narzędzia BI służą do zaawansowanej analizy danych.
Na początku Excel nie był przystosowany do pracy nad rozwiniętą analizą danych. Jednak jego twórcy w końcu zauważyli wciąż rosnące potrzeby użytkowników i w tym momencie Excel jest zasobny w odpowiednie narzędzia. Mówi się o nich Excel BI. Do takich narzędzi można zaliczyć Power Query, Power Pivot, Power View, Power Map.
Power Query
Dzięki temu dodatkowi możesz lokalizować dane i przetwarzać je w odpowiedni sposób. Działa on na zasadzie rejestrowania kolejnych kroków i odświeżania danych. Zaawansowani użytkownicy mogą tworzyć zapytania w języku M. Power Query działa jak połączenie funkcjonalności arkusza kalkulacyjnego i języka SQL. W Excelu 2016 jest on dostępny na karcie Dane. Dla Excela 2013 i 2010 Pro+ Power Query należy pobrać i zainstalować ze strony Microsoft.
Power Pivot
Jest to dodatek dostępny w Excelu Pro+ 2013 i 2016, w autonomicznych wersjach Excela 2013 (po uprzedniej aktywacji). Dla Excela 2010 taki dodatek trzeba pobrać ze strony Microsoft. Po aktywacji dodatku powinna pojawić się dodatkowa zakładka na wstążce. Power Pivot pozwala na tworzenie modelu danych, który potem wykorzystuje się do pracy w Power View i tabelach przestawnych. Można w nim dostosowywać dane, np. poprzez ukrywanie kolumn, łączenie tabel itp. Jego ogromną zaletą jest użycie języka DAX, który pozwala na tworzenie skomplikowanych kalkulacji i uzupełnia braki tabel przestawnych. Power Pivot pozwala na pracę z dużymi ilościami danych w szybkim tempie.
Power View
Power View jest dostępny jako wbudowany dodatek w Excelu 2013 i 2016 Pro+ i w autonomicznych wersjach Excela 2013. Po jego aktywacji zobaczysz go na kacie Wstawianie. Dodatek ten pozwala tworzyć dashboardy i analizy. Opiera się na modelu danych z Power Pivot. Można w nim szybko tworzyć różne wizualizacje, tabele, wykresy, mapy na jednym ekranie, szybciej niż tradycyjne dashboardy.
Power Map
Jest to bardzo ciekawy dodatek dostępny w Excelu 2016 jako wbudowana część na karcie Wstawianie i w Excelu 2013 po instalacji. Pozwala tworzyć wizualizacje na mapie płaskiej lub trójwymiarowej. Prezentuje fakty, które nie byłyby widoczne na wykresach i tabelach. Posiada wbudowane ciekawe wykresy, pozwala na tworzenie kilku warstw na mapie w tym samym czasie. Można dane prezentować w pliku lub jako video.
Warto wiedzieć, że istnieje aplikacja łącząca te wszystkie funkcjonalności. Jest nią Power BI od Microsofta. Można ją bezpłatnie pobrać ze strony producenta. Jest to desktopowa aplikacja działająca w chmurze. Power BI pozwala na połączenia danych z różnych źródeł, pracę na modelu danych z Excela, przekształcanie danych, tworzenie relacji, formatów, mierników. Można w nim tworzyć bardzo ciekawe raporty, dashboardy, analizy, które można potem zapisać, opublikować lub nagrać.
Tysiące filmów szkoleniowych z Excela
Sprawdź za darmo calculatic.pl gdzie znajdziesz wiele więcej przykładowych zadań!