Tworzenie tabeli przestawnej
Tabele przestawne są jednym z najciekawszych i najbardziej użytecznych narzędzi Excela, choć dość rzadko używanym, gdyż wielu osobom tworzenie tabeli przestawnej wydaje się dość trudne. Niesłusznie.
SPIS TREŚCI
Tworzenie tabeli przestawnych jest szybkie, proste i co dla wielu użytkowników może być niezwykle istotne – nie wymaga znajomości funkcji matematycznych, czy statystycznych. Dzięki tym cechom, umiejętność tworzenia tabeli przestawnych w Excelu można szybko opanować.
Rezultaty, jakie dają tabele przestawne, można by również uzyskać tworząc mniej lub bardziej złożone formuły z wykorzystaniem takich funkcji Excela, jak suma.jeżeli, licz.jeżeli, suma.warunków, a także kopiowania, filtrowania i usuwania duplikatów. Przy tworzeniu tabeli przestawnych funkcje te nie będą nam potrzebne.
Do czego służą tabele przestawne?
Tabele przestawne służą do analizy dużych zbiorów danych (mających formę tabeli) i przedstawienie ich w postaci wygodnego i czytelnego raportu. Przy użyciu tabel przestawnych można zawężać zakres danych do analizy z bardzo dużego zbioru danych i sprawdzać relacje między poszczególnymi punktami danych.
Dzięki tabeli przestawnej, można także sprawdzić, np. który sprzedawca wygenerował najwięcej przychodów w danym miesiącu lub który produkt jest najmniej dochodowy.
Szczegółowe informacje na temat zastosowania tabel przestawnych znajdziesz w osobnym wpisie.
Dane do stworzenia tabeli przestawnej
Dane, które wykorzystamy do tworzenia tabeli przestawnej, powinny być umieszczone w wierszach i kolumnach tworząc strukturę prostej bazy danych: wiersze są rekordami, a w kolumnach umieszczone są ich pola. W osobnym wpisie opisuję szczegółowe wskazówki na temat danych źródłowych dla tabeli przestawnej. Na tym etapie, wystarczą tylko podstawowe informacje.
Poniższa tabela w Excelu jest przykładem zbioru danych, który z powodzeniem można wykorzystać do utworzenia tabeli przestawnej.
Rysunek 1. Przykładowa tabela z danymi na temat pracowników w pewnej firmie.
![](https://calculatic.pl/poradnik/wp-content/uploads/2020/02/tworzenie-tabeli-przestawnej-2.png)
Stosując nazewnictwo z baz danych: rekordami są wiersze arkusza (to od 2 do 16), a polami kolumny od A do H. Nazwami pól są nazwy kolumn tj.: Lp., Imię, Nazwisko itd.
Tabelę z danymi, które wykorzystamy do tworzenia tabeli przestawnej, nazywamy tabelą źródłową.
Wstawianie tabeli przestawnej w Excelu
A teraz przejdźmy od początku przez proces wstawiania tabeli przestawnej, który jest w Excelu bardzo prosty:
-
- Jeśli do utworzenia tabeli przestawnej chcemy wykorzystać całą tabelę, to wystarczy, że zaznaczmy w niej dowolną komórkę. Jeśli interesuje nas tylko ich część – zaznaczamy tę część tabeli.
-
- W menu Excela, przechodzimy do zakładki Wstawianie klikamy Tabela przestawna.
Rysunek 2. Przycisk do tworzenia tabeli przestawnej w menu Excela.
![](https://calculatic.pl/poradnik/wp-content/uploads/2020/02/rys-2-przycisk-tworzenia-tabeli-przestawnej.png)
-
- Otwiera się okno, w którym możesz jeszcze zmienić zakres swoich danych źródłowych (górna część okna). Oraz wskazać miejsce, gdzie tabela ma być wstawiona – domyślnie jest wybrany Nowy arkusz – na razie pozostaw tę opcję zaznaczoną. Naciśnij OK.
Rysunek 3. Okno tworzenia tabeli przestawnej.
![](https://calculatic.pl/poradnik/wp-content/uploads/2020/02/rys-3-okno-tworzenia-tabeli-przestawnej.png)
Utworzony zostaje nowy arkusz w tym samym pliku Excela. Wstawiona jest w nim nowa, choć jeszcze pusta, tabela przestawna. Widać po lewej stronie prostokąt, informujący o tym, że jest to tabela przestawna. Jeśli klikniesz myszą wewnątrz tego prostokąta, to po prawej stronie pojawi się panel do sterowania tą tabelą przestawną.
Rysunek 4. Wstawiona tabela przestawna.
![](https://calculatic.pl/poradnik/wp-content/uploads/2020/02/rys-4-wstawiona-tabela-przestawna.png)
Wstawianie danych do tabeli przestawnej
Po lewej stronie ekranu w oknie roboczym arkusza będzie tworzona tabela przestawna, po prawej widzimy 5 podstawowych okien:
Wiele filmów z tabel przestawnych
Sprawdź za darmo calculatic.pl gdzie znajdziesz wiele więcej przykładowych zadań!
![](https://calculatic.pl/poradnik/wp-content/uploads/2019/11/screen.png)
![](https://calculatic.pl/poradnik/wp-content/uploads/2019/11/white-logo-banner.png)
W górnej części – okno zawierające wszystkie nazwy pól naszej tabeli z danymi, czyli nagłówki wszystkich jej kolumn. Poniżej są 4 okienka do uzupełniania tabeli przestawnej danymi:
-
- filtry
- kolumny
- wiersze
- wartości
Rysunek 5. Panel po utworzeniu tabeli przestawnej.
Aby utworzyć podstawową tabelę przestawną, będziemy przesuwać elementy (nazwy pól) z górnego okienka do jednego z czterech poniższych.
Np. jeśli chcemy podsumować wynagrodzenia w poszczególnych działach wystarczy, że z górnego okienka przeciągniemy myszką do okienka Wiersze element Dział, a do okienka Wartości element Wynagrodzenia (lub zaznaczamy pola wyboru przy jego nazwie).
Rysunek 6. Pola przesunięte do odpowiednich okienek tabeli przestawnej.
![](https://calculatic.pl/poradnik/wp-content/uploads/2020/02/rys-6-przyklad-uzupelnionych-obszarow.png)
Rysunek 7. Tabela przestawna wypełniona danymi.
Teraz przejdziemy do tworzenia bardziej szczegółowego raportu – podamy sumy wynagrodzeń w każdym dziale oddzielnie dla kobiet i mężczyzn. W tym celu z górnego okna przeciągniemy pole Płeć do okienka Kolumny.
Rysunek 8. Wstawienie pola do Kolumn w tabeli przestawnej.
Rysunek 9. Efekt widoczny w tabeli przestawnej, w arkuszu Excela.
Do okienka Filtry przeciągamy pole Stanowisko.
Rysunek 10. Stanowisko wstawione do okienka Filtry w tabeli przestawnej.
![](https://calculatic.pl/poradnik/wp-content/uploads/2020/02/rys-10-pole-w-filtrach.png)
Excel stworzy wtedy listę rozwijaną z filtrami, już w samej tabeli przestawnej (w arkuszu Excela). Wybieramy interesujące nas stanowisko, a w tabelce pojawią się dane dotyczące tylko tego stanowiska.
Rysunek 11. Wykorzystanie filtru w tabeli przestawnej.
![](https://calculatic.pl/poradnik/wp-content/uploads/2020/02/rys-11-zastosowanie-filtru.png)
Za pomocą Tabeli przestawnej, wykonując zaledwie kilka ruchów myszą, stworzyliśmy użyteczny raport, który od osób nie znających tego narzędzia wymagałby użycia kilku funkcji matematycznych, filtrów i innych narzędzi Excel, co byłoby dużo bardziej skomplikowane.